top of page

טעימות לתינוקות ומזונות משלימים

עודכן: 16 בספט׳ 2019

שנת החיים הראשונה של הקטנטנים היא שנה של גדילה מואצת ושינויים מהותיים מבחינת הצרכים התזונתיים. בשנה הזו יש חלון הזדמנויות של התינוק לרכישת מיומנויות אכילה והסתגלות הדרגתית למגוון מזונות מתפריט המשפחה.


מתי נתחיל לתת טעימות לתינוק?

מגיל חצי שנה חלב אם או תמ"ל (תרכובת מזון לתינוק) כבר לא מספקים את הדרישות התזונתיות ולכן בגיל זה יש צורך בשילוב מזונות משלימים נוספים בתפריט הקטנטנים.


שימו לב שבשנה וחצי האחרונות שינה משרד הבריאות את ההנחיות שלו לגבי מתן טעימות לקטנטנים ואם בעבר ההמלצה היתה שניתן להתחיל לתת בגיל 4-6 חודשים היום אנחנו מדברים על מתן של טעימות / מוצקים החל מגיל 6 חודשים, לאחר סימני מוכנות של הקטנטנים.


מהם סימני המוכנות?

יכולת ישיבה עם תמיכה, תמצאו מאמר נהדר בנושא ישיבה אצל תינוקות, יציבות של הראש, סקרנות ונכונות לאכילה עם קירוב המזון לפה, קירוב ידיים וחפצים שונים לפה- תיאום בין יד לפה, יכולת להעביר מזון בתוך הפה מצד לצד.



כיצד נתחיל בטעימות?

מומלץ לתת לתינוק מזון בצורתו הטבעית ולהימנע ככל הניתן ממתן מזון מעובד, מתועש עם תוספות של מלח וסוכר. בהתחלה נגיש את המזון במרקם מחיתי כאשר מומלץ להתחיל בימים הראשונים מכמות של שתי כפיות ביום. ניתן להתחיל עם ירקות מבושלים רכים- קישוא, גזר, בטטה, דלעת, תפוח אדמה ולהתקדם למתן פירות רכים.


מדי שלושה ימים מומלץ לחשוף לרכיב מזון ספציפי משתי סיבות:

1) במידה ומופיעות תופעות הקשורות לאלרגיה נוכל לשייכן לאותו רכיב מזון שניתן בימים הללו.

2) חשיפות חוזרות של אותו מזון במרקם זהה גורמות לקטנטנים להכיר ולאט לאט לאהוב את המזון.


יתכן שבתחילה יופיעו פרצופים מוזרים לאחר מתן המזון המוצק מאחר ועד כה הקטנטנן/ת היו רגילים לאכול רק חלב אם/תמ"ל. אין סיבה להיבהל מכך וחשוב להמשיך ולנסות. לעיתים יידרשו 10 ניסיונות עם אותו רכיב מזון עד להתקבלות שלו וזה טבעי.


נרצה להגיע בהדרגה למתן 2-3 ארוחות מוצקים ביום. אפשר להתחיל עם ארוחה אחת של פירות והשניה של מרק עם בשר/עוף/קטניות. בגיל הזה הקטנטנים זקוקים לכמות שומן גדולה יחסית ולכן ניתן לשלב גם כמות קטנה של שומנים בריאים מן הצומח- טחינה/ ממרח שקדים/ חמאת בוטנים ללא סוכר/ שמן זית.


החל מגיל 9 חודשים ניתן להעלות בהדרגה את כמות ארוחות המוצקים ל3-4 פעמים ביום.

במקביל להתחלת המזון המוצק חשוב להתחיל לתת מים ולהמשיך עם מתן של חלב אם/תמ"ל לפחות עד גיל שנה.

חשוב לזכור שלכל קטנטן יש את הקצב שלו להסתגלות ומאוד חשוב להקפיד על אווירה נעימה ורגועה סביב האכילה : )



אני כאן לרשותכן לכל שאלה, וגם בפורום המקצועי שלי בנושא תזונת תינוקות.

מאיה צור,

דיאטנית תינוקות וילדים.

22 צפיות0 תגובות
bottom of page