top of page

סימפיזיוליזיס

עודכן: 7 באוג׳ 2019

בואי נדבר על זה רגע.

אז כפי שרבות מכן אומרות, זה אכן נשמע כמו קללה, אך חשוב להבין מה המילה הזו בדיוק אומרת. נתחיל בזה כי מדובר בתופעה שפוקדת 2.3% מהנשים בהריון, לרוב מתרחשת בהריון אך גם במהלך הלידה או כמה ימים אחריה.

עצם הפוביס- בעברית עצם החיק או הערווה, מורכבת משתי עצמות המחוברות עם סחוס. מפרק חזק ויציב בימים רגילים. במהלך ההריון או הלידה עקב סיבות שונות (עלייה במשקל, הורמוני ההריון, חוסר סימטריה באגן טרם ההריון, טראומה או חבלה לפני ההריון), אצל חלקנו יווצר חוסר איזון במפרק זה.





סימפזיוליזיס מוגדר כמרחק של 1 ס"מ בין עצמות הפוביס- כלומר היפרדות העצמות. למרות ההגדרה, הכאב וחלק מהתופעות יופיעו כבר ב 6-7 מ"מ של התרחקות העצמות.

כאבים אופייניים עלולים להופיע כבר בחודש רביעי להריון.

חלקנו נתלונן על רגישות באיזור, כאב מקומי (בעיקר בהפעלת לחץ על האיזור), כאב שמקרין לאיזורים שונים כגון: מפשעה, ירכיים, שאר מפרקי האגן וחלק יתלוננו על אי נוחות אך ללא הפרעה משמעותית בתפקוד.


ייתכן שמי שסובלת מהמתואר כאן אינה סובלת מסיפזיוליזיס טהור- כלומר לא התרחקות מלאה של עצמות החיק, אלא התרחקות מינימלית וחוסר איזון במפרק.


חלק אחר מהנשים בהריון או לאחר לידה יתלוננו על קושי בתפקוד יומיומי- קושי בשינוי תנוחה במיטה, קימה מישיבה, כניסה ויציאה מרכב, מדרגות, הליכה ממושכת ועוד.

הסימפיזיוליזיס עלול להשפיע על תפקוד שלפוחית השתן ועקב כך יופיעו תופעות כמו- דחיפות, תכיפות, דליפת שתן במאמץ. ללא טיפול עלול להגרם נזק באיזור ומפרקים נוספים בגוף עלולים להכנס למעגל הכאב.


אז מה עושים?

קודם כל מבינים שהמשפט "אחרי הלידה זה יעבור"- אינו נכון, זה יכול להחריף את המצב ולהחמיר את התופעות. יש לקבל טיפול עוד בתקופת ההריון! ניתן ללכת לרופא/ ה המתמחים בתחום האורטופדיה ולשלול בעיות ממקור אחר ולקבל אבחנה מדויקת.

במידה ואין פגיעה בתפקוד היומיומי, טיפול על ידי פזיותרפיסט/ית המתמחים בהריון תשפר את ההרגשה והתופעות לאחר הטיפול. יש צורך בקבלת הדרכה לתרגול עצמי וחיזוק והחזרת האיזון ככל שניתן למפרק.


במידה והתופעות חמורות יותר וישנה פגיעה משמעותית בתפקוד יש צורך בטיפול והנחיות להתנהלות נכונה ביום יום והימנעות ככל שניתן ממצבים לא סימטריים כמו: סיבוב במיטה (מומלץ עם כרית בין הרגליים), הליכה, מדרגות, תנוחות כריעה והרמת משאות מעל 5 קג.

במצב זה יש צורך במנוחה, שימוש בחגורה מותאמת לאגן על מנת להפחית את הכאב ולייצב את האיזור, טיפול מותאם וגם כמובן המלצות לתרגול עצמי וארגון הסביבה.

במידה ואת סובלת גם מבעיות ברצפת האגן יש חשיבות להיבדק על ידי פיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן עוד בהריון וללמוד איך לגייס נכון את שרירי רצפת האגן, תבנית נשימה ועוד.

יש חשיבות רבה להדרכה לקראת הלידה- תנוחות מומלצות ללידה, ממה להימנע וכן ליידע את הצוות המיילד על הבעיה. חשוב מאוד להקדיש מחשבה והתארגנות ליום של אחרי הלידה על מנת להקל על עצמך בטיפול בתינוק ולקבל עזרה מהסביבה.


חשוב- פעילות גופנית רצויה אך חשוב שלא תגביר את הכאב- לא במהלך הפעילות ולא אחריה.


לפרטים נוספים, ייעוץ והכוונה, את מוזמנת בשמחה ליצור איתנו קשר או לכתוב לי בפורום המקצועי שלי ואשמח להשיב בהקדם.


כאן לרשותכן לכל שאלה,

רעות עמיאל לוי,

פיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן.

21 צפיות0 תגובות
bottom of page