top of page

צמחונות וטבעונות בששת חודשי החיים הראשונים


יש משפחות אשר מקפידות על תזונה צמחונית או טבעונית וחלקן בוחרות בתזונה זו גם עבור ילדיהן.


על מה חשוב לשים לב בששת חודשי החיים הראשונים?

חשוב לזכור שבששת חודשי החיים הראשונים הקטנטנים ניזונים מהנקה או פורמולה כהזנה בלעדית ועל כן קיימת חשיבות רבה להרכב חלב האם או הפורמולה הניתנת מאחר והם אלו אשר מספקים לקטנטנים את כל מה שהם זקוקים לו לגדילה והתפתחות תקינה.



טבעונות וצמחונות בהנקה:

1. ויטמין B12- זהו ויטמין המסייע לתפקוד תקין של מערכת העצבים והינו חיוני לגדילה והתפתחות. חשוב לדעת שאימהות טבעוניות ולעיתים גם צמחוניות נמצאות בסיכון למחסור בכמותו של הויטמין בחלב אותו הן מייצרות. כמותו של הויטמין בחלב האם של אימהות שלא ניזונות באופן קבוע ממאכלים שעשירים בו עלולה להיפגע מאחר וזהו ויטמין שרמותיו בחלב האם מושפעות מהכמות הנאכלת ולא מהמאגרים הקיימים בגוף ובשל כך חשוב לצרוך אותו באופן יומיומי. מזונות עשירים בB12 כוללים בעיקר מזונות מהחי- כבד, בשר בקר, מוצרי חלב, גבינה, יוגורט, ביצים ודגים, בנוסף לעיתים יש דגני בוקר וחטיפי אנרגיה המתוספים בB12. מי שלא מקפידה באופן יומיומי על אכילת מזונות אלו או מי שסובלת ממחסור בויטמין מומלץ לקחת תוסף בתקופת ההנקה.

2. אומגה 3- מדובר על חומצת שומן חיונית החשובה למוחם המתפתח של הקטנטנים. הרכב חומצות השומן בחלב האם קשור להרכב השומנים בתזונת האם. חומצת שומן מסוג אומגה 3 מצויה בעיקר בדגים ולכן כמות האומגה 3 בחלב האם של אמהות מניקות שלא צורכות דגים כלל עלולה להיות נמוכה. ההמלצה כיום היא שאישה מניקה שלא מגיעה לצריכה תזונתית של שתי מנות דג בשבוע מומלץ לה ליטול תוסף של 200-300 מ"ג DHA. מזונות עשירים באומגה 3 כוללים דגי מים קרים- סלמון, הרינג, הליבוט, מקרל ועוד וכן זרעי צ'יה וזרעי פשתן.


פורמולה צמחית בחודשי החיים הראשונים:

יש הורים שבוחרים לתת לילדיהם פורמולה צמחית, המבוססת על חלבון סויה משיקולים אידאולוגיים ואחרים. חשוב לדעת שהפורמולות הללו הן אומנם צמחוניות אך אינן טבעוניות מאחר ומוסיפים אליהן ויטמין D מהחי. דבר נוסף הוא שכיום ההנחיה בארץ היא שבמידה ונבחר משיקולים כלשהם לתת פורמולה צמחית מומלץ לדחות זאת לגיל חצי שנה ומעלה. חשוב לזכור שמתן הפורמולה הינו בעיקר לשנה הראשונה בחיים וכאן ניתן לעשות מערכת שיקולים המותאמת למשפחה ולמצב הבריאותי של הקטנטן/ה ותמיד ניתן להתייעץ עם דיאטנית ילדים בנושא : ).


אשמח לענות על כל שאלה בנושא,

מאיה צור,

דיאטנית תינוקות וילדים

17 צפיות0 תגובות
bottom of page