top of page

תוויות מזון - בחירת מוצרים נכונה ובריאה!

אני מקווה שהבלוג שלי כבר הבנתן את החשיבות להעדיף מוצרים כמה שפחות מעובדים וכמה שיותר קרובים למוצר הגלם, למוצר הטבעי.


היום אני רוצה לדבר איתכן על מוצרים עם רשימות רכיבים ארוכות ומספרי E.


גם במקרה זה נוכל להיעזר ברשימת הרכיבים של המוצר על מנת לבחור את המוצר הבריא יותר והעדיף יותר עבורנו. רשימת רכיבים מאד ארוכה שמכילה לרוב רכיבים וחומרים רבים שאנחנו לא מכירים בדרך כלל מעידה על מוצר מעובד יותר והרבה פעמים ערכו התזונתי יהיה נמוך יותר.

ההמלצה היא להעדיף את המוצרים בעלי רשימת הרכיבים הקצרה יותר.



מספרי E - מהם?

מספרי E אשר מופיעים ברשימת הרכיבים הנם קידוד לתוספי מזון שקיימים במוצר, כמו חומרים משמרים, תוספי טעם וריח, מייצבים ועוד. הקידוד לקוח מאירופה ולכן מוצג באות E.

אולי תופתעו לגלות שלא כל התוספים, החומרים המשמרים ותוספי המזון שמופיעים כמספר E הם מזיקים או לא בריאים לנו. ישנם תוספים במוצרים כמו ויטמין C או צבעי מאכל טבעיים המופקים מסלק או כורכום לדוגמה אשר מופיעים כמספר E והם כלל לא מזיקים ואפילו טובים לבריאותינו.

מנגד ישנם חומרים כמו צבעי מאכל, או סוגים מסוימים של חומרים משמרים שכנראה עדיף לנו בלעדיהם וגם הם מסומנים כמספרי E.

לצערנו לא נוכל לדעת בקלות רבה מה מסתתר מאחורי כל מספר E, לפעמים רושמים לנו בסוגריים את שם החומר אך לא תמיד וגם זה לא תמיד עוזר. כמובן שישנה אפשרות להיכנס לאינטרנט ולחקור על כל מספר אבל בינינו, למי יש זמן עכשיו לבדוק כל מספר E שיש ברשימות הרכיבים.


אז הנה כמה דוגמאות שאולי יעזרו לכן ויעשו קצת סדר: • ויטמין C- נקרא גם חומצה אסקורבית, מסומן כ- E-300 ומשמש כמעכב חמצון טבעי. • לציטין וגליצריד המסומן כ- E-471 הנם חומרים מתחלבים אשר עוזרים לקשר בין חומרים שאינם מתערבבים כמו שמן ומים למשל. • פוטסיום סורבט המסומן כ- E-202 הנו חומר משמר ע"י האטה או שינוי בטעם המזון או בצבעו. ישנם מחקרים המראים כי הוא בטוח לשימוש ואילו מחקרים אחרים מראים כי יכול לגרום לתופעות לוואי כמו גירוי בעור ובעיניים. • טטרזין המסומן כ- E-102 הנו צבע מאכל צהוב אשר עלול לגרום לנזקים כשנמצא בשילוב עם חומרים משמרים אחרים ולכן בארץ ישנה חובה לציין את הימצאותו במזון/שתיה.


מה המסקנה? 1. להעדיף אוכל כמה שיותר טבעי וקרוב למקור. 2. לבחור מוצרים עם רשימת רכיבים קצרה. 3. לקרוא תוויות מזון. אפשר להפיק מהן המון.


לכתבה המלאה על תוויות מזון, מוזמנות להיכנס לבלוג שלי.


אני כאן לכל שאלה,

ליעד מלייב,

תזונאית קלינית.


0 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page