top of page

תוספי תזונה לאחר לידה

בתקופת ההנקה לאחר הלידה הגוף מתאושש לאיטו מההריון והלידה, מתחיל להשלים חוסרים במאגרים ונרתם לטיפול בתינוק.


ישנה חשיבות רבה לרמות תקינות של ויטמינים ומינרלים בגוף הן לבריאות האם והן לתינוק.



עפ"י הנחיות משרד הבריאות אם מניקה שאוכלת מגוון אינה זקוקה לתוספי תזונה מיוחדים בתקופת ההנקה למעט ההמלצה להמשיך עם תוסף ברזל עד שישה שבועות לאחר הלידה.

בקרב נשים צמחוניות, טבעוניות, כאלה שנמנעות מקבוצות מזון מסוימות או אלו הסובלות ממחלות או מצבים רפואיים המשפיעים על רמות הויטמינים והמינרלים בגוף, עלולים להיווצר מחסורים מסוימים ולכן חשוב לבדוק זאת ע"י בדיקות דם ולהתייעץ עם דיאטנית לגבי התזונה ונטילת תוספים.


קצת במספרים ומינונים מומלצים בתקופת ההנקה: ויטמין B12- 2.8 מק"ג חומצה פולית- 500 מק"ג ויטמין C- 120 מ"ג ויטמין D- 600 יח"בל סידן- 1000 מ"ג יוד 290 מק"ג ברזל- 9 מ"ג

חשוב לשים דגש על אכילה מאוזנת ומגוונת הכוללת דגנים מלאים, ירקות ופירות, מוצרי בשר ועוף, דגים, חלב ומוצריו, ביצים וקטניות. במקרים של אכילה שאינה מגוונת, חסרים תזונתיים, הימנעות מקבוצות מזון מסוימות או המלצה מגורם מקצועי ניתן ליטול מולטיויטמין המיועד לנשים הרות גם בתקופת ההנקה, השלמת חוסרים באמצעות תוספי תזונה ספציפיים ומעבר לתפריט מגוון.

צמחונות וטבעונות בהריון

"את חייבת להתחיל לאכול בשר בשביל העובר" "מאיפה תקבלי מספיק חלבון וברזל? "את תפגעי בתינוק עם התזונה הזו"

נשים צמחוניות, טבעוניות או אפילו כאלה שממעטות באכילת בשר שמעו לא פעם משפטים מהסוג הזה במהלך ההריון. כמובן שזה נאמר מתוך דאגה, אך זה נאמר גם מחוסר מודעות.

אפשרי לקיים הריון בריא עם תזונה צמחונית/ טבעונית בתנאי שהיא מאוזנת ומתוכננת נכון.


כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם בתזונה צמחונית או טבעונית במהלך ההריון, לפניו ואחריו:

🥦 חלבון: ניתן להגיע לצריכה מספקת של חלבון באמצעות שילוב של קטניות, סויה בצורות שונות, דגנים בתפריט היומי. לאלו הצמחוניות ניתן לשלב גם ביצים ומוצרי חלב. 🥦 ברזל: חשוב לשלב מקורות תזונתיים לברזל כמו ירקות ועלים ירוקים, טחינה מלאה, קטניות. עם זאת ישנה המלצה לכל הנשים, גם אלו שאוכלות הכל, לקחת תוסף ברזל במהלך ההריון על מנת לשמור על רמות תקינות ולמנוע מצבי אנמיה חמורים אשר יכולים להגרם באופן טבעי עקב העלאת נפח הדם בזמן הריון. 🥦 ויטמין B12: ישנם מזונות מועשרים ב B12 שניתן לצרוך ולשלב בתזונה היומיומית. ויטמין B12 בעל תפקיד חשוב בהתפתחות העובר ולכן מומלץ מאד לבצע בדיקות דם ולצרוך תוסף B12 לשמירה על רמות תקינות בדם. 🥦 סידן: מינרל חשוב לבריאות האם והעובר. מקורות סידן לטבעוניות הם טחינה מלאה, עלים ירוקים, קטניות ומוצרי מזון מועשרים בסידן. צמחוניות יכולות לקבל את הסידן גם ממוצרי חלב שונים. 🥦 אומגה 3: לא רק בדגים. לאלו הנמנעות מאכילת דגים ניתן למצוא אומגה 3 בזרעי פשתן, אגוזי מלך, זרעי צ'יה. גם כאן, במידה וצריכת אומגה 3 אינה מספקת ניתן לצרוך תוסף תזונה של אומגה 3. 🥦 יוד: מינרל שנמצא בחסר בקרב האוכלוסיה. את היוד ניתן לקבל ע"י סוגים מסוימים של אצות או החלפת מלח המטבח במלח מועשר ביוד או באמצעות מולטיויטמינים המיועדים להריון ומכילים בין השאר גם יוד.


חשוב לי לציין שרשמתי לכן את הדגשים העיקריים שיש לשים אליהם לב בתקופה שסביב ההריון. עם זאת לא כדאי להסתמך על כך בלבד ומומלץ מאד להגיע לדיאטנית אם את מתכננת הריון או במהלך ההריון במידה ואת צמחונית, טבעונית או מאד ממעטת בבשר ומאכלים מסוימים.

למידע נוסף אודות תזונת האישה, מוזמנת להיכנס לבלוג שלי.


מצרפת לכן מאמר המשך, חשוב ביותר, בכל הנוגע לתזונה צמחונית / טבעונית בקרב תינוקות עד גיל חצי.


אני כאן לרשותכן לכל שאלה,

ליעד מלייב,

תזונאית קלינית.

0 צפיות0 תגובות
bottom of page