top of page

הדבקויות לאחר ניתוח קיסרי

עודכן: 23 בספט׳ 2019

הידבקויות אחרי קיסרי, מה זה אומר? והאם זה נפוץ?





בניתוח קיסרי כ 20% מהנשים יחוו הידבקויות בחלל הבטן כאשר רובן קלות ואינן גורמות לבעיות. הסיכון להיווצרות הידבקויות גדל בהתאם למספר הניתוחים הקיסריים שעוברת היולדת.

אחרי כל ניתוח, במיוחד אם הוא ניתוח נרחב יש סיכוי להידבקויות.

במהלך הניתוח הקיסרי מבוצע חיתוך של מספר רקמות, בניהם חיתוך של קרום הצפק (פריטונאום), הקרום שעוטף את איברי הבטן כולל הרחם. ההידבקויות הנוצרות בקיסרי הן בין קרום הפריטונאום של הרחם לקרום הפריטונאום של איבר סמוך בחלל הבטן (שלפוחית שתן, חלל הבטן, לולאות המעי).


רוב הנשים שיש להן הידבקויות הן ללא תסמינים. אצל חלק מהנשים התסמינים יכולים להופיע אחרי זמן רב מהניתוח ייתכן גם עשור אחרי.


מראה הצלקת החיצונית אינו מעיד על ההידבקויות הפנימיות.


תסמינים שיכולים להיות בחלקם או כולם בעקבות הידבקויות- 1. כאבי בטן, כאבים בזמן קיום יחסי מין 2. בשכיחות נמוכה- חסימת מעיים, כאבים בשלפוחית השתן

3. נדיר- בעיות פוריות (1-2% מהנשים שפיתחו הידבקויות יכולות לסבול מאי פריון).


איך מאבחנים?

ברוב המקרים כשאין סימנים אז יגלו את ההידבקות בקיסרי הבא. במקרים נדירים כאשר יש נשים סובלות מכאבי בטן כרוניים או אי פריון אחרי קיסרי, יבוצע אולטרסאונד או במצב של חשש מוגבר לפרוסקופיה אבחנתית. במידה וישנן הידבקויות המלוות בתסמינים, ניתן לבצע הפרדה ע"י לפרסקופיה- ניתוח זעיר ופולשני ללא פתיחת בטן.


האם ניתן למנוע הידבקויות לאחר קיסרי?

לא ניתן למנוע לחלוטין אך ניתן להפחית ע"י ביצוע חתך נמוך, ביצוע טכניקה ניתוחית טובה, טיפול אנטיביוטי להקטנת סיכון לזיהום. דרך נוספת היא עיסוי הבטן בצורה עדינה לאחר הניתוח היכולה לסייע להפחתת ההידבקויות או שיפור בתסמינים קיימים, כמו כן גם מומלץ גם לשמור על תנועתיות כללית של הגוף .


בכדי לאפשר לך ללמוד את כל מה שמומלץ וכדאי לדעת לאחר ניתוח קיסרי, הכנתי תוכנית אונליין ממוקדת מאוד שתדריך אותך, בנושא זה ובנושאים נוספים כמו: חיזוק רצפת האגן, היפרדות ביטנית - דרכים לשיקום, טיפול בצלקת אחרי לידה קיסרית ועוד.


כאן לרשותכן לכל שאלה,

רעות עמיאל לוי,

פיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן.

צפייה 10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page